Een blog schrijven? Eerst deze lezen!

Een goede blog schrijft zichzelf. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want een goede blog vloeit weldegelijk sneller uit je pen wanneer je van tevoren de juiste voorbereidingen treft. In deze blog vertel ik je hoe jij een goede blog kunt schrijven. Een soort Inception. Maar wel verrekte handig.

Stap 1 Bepaal je doel

Het is geen wilde gok om aan te nemen dat je een bepaald doel voor ogen hebt met je blog. En dat is direct het mooie van een blog: het kan veel doelen hebben. Misschien wil je jouw online vindbaarheid verbeteren? Wellicht wil je jouw doelgroep informeren? Of een product promoten? Het maakt niet zoveel uit. Want wat je doel ook is, het bepaalt niet de kwaliteit van je blog. Maar… er is een maar. Want het bepalen van je doel zorgt er wel voor dat je gerichter kunt schrijven. En laat dit nu wel essentieel zijn voor de kwaliteit van je verhaal. Met een doel breng je sneller de juiste boodschap over en voorkom je dat je met losse flodders schiet.

 Stap 2 Kies je indeling

Lukraak beginnen met schrijven levert je misschien wel veel woorden op, maar hoe weet je zeker dat ze samenkomen in een logisch verhaal? Het is daarom raadzaam om vooraf een indeling te kiezen. Dat hoeft niet moeilijk te zijn. Veel succesvolle blogs zijn opgebouwd volgens een bewezen indeling: Probleem – Onderzoek – Oplossing – Samenvatting. Een indeling die veel lezers zal aanspreken want je wordt aan de hand genomen in het verhaal. En het is natuurlijk best lekker dat in één blog een probleem wordt opgelost en dat je ook nog eens mee mag kijken hoe dat gedaan wordt.

Een andere effectieve structuur voor informatieve blogs is het stappenplan. Klinkt wellicht bekend in de oren? Op deze manier leer je, niet heel verrassend, stap voor stap iets bij. Zo word je klaargestoomd om je opgedane kennis zelf in de praktijk te brengen. Zoals bijvoorbeeld zelf een goede blog schrijven…

Stap 3 Vermijd de valkuilen

Je doel is bepaald, je indeling is ook gekozen… En nu? Schrijven? Zeker! Maar niet voordat je aandacht hebt besteed aan de vele valkuilen die het blog schrijven rijk is. Om je op weg te helpen, hieronder staan de meest voorkomende showstoppers voor een succesvolle blog:

  • Een onduidelijke intro
  • Geen aansprekende tussenkoppen
  • Saaie titels
  • Spelfouten
  • Te lange zinnen
  • Onnodig gebruik van jargon
  • Te weinig witregels

Besteed je geen aandacht aan bovenstaand lijstje, dan is de kans groot dat je bezoeker voortijdig afhaakt. Want de spanningsboog van mensen online is nou eenmaal beperkt. En door bovenstaande punten te vermijden, houd je langer die kostbare aandacht van je lezer vast.

 Stap 4 Maak de cirkel rond

Nu je tekst op papier staat, wacht nog een laatste handeling. Richt al je aandacht op het slot van je blog. In stap 1 heb je jouw doel bepaald. Wat is de reden dat je deze blog schrijft? Met dat doel in je achterhoofd is het nu tijd om kritisch naar je outro te kijken. Laat je jouw lezer met deze slotwoorden achter met een bevredigend gevoel? Het slot van je blog is namelijk allesbepalend voor de actie die je doelgroep gaat ondernemen. Mik daarom op een activerend einde wanneer je lezer in beweging wilt krijgen. Een volledig willekeurig voorbeeld:

Wil je meer weten over het schrijven van een succesvolle blog? Of ben je op zoek naar een ervaren tekstschrijver die moeiteloos voor jou de juiste woorden weet te vinden? Neem vrijblijvend contact op en ik vertel je graag meer over mijn werkwijze, tarief en de verschillende mogelijkheden.

Neem contact op

Interesse in de diensten van Tekstbureau Polane? Leuk! Kies hier hoe je me wilt bereiken en we maken er iets moois van.