SEO in 2021: zo word je online goed gevonden

Nieuw jaar, nieuwe kansen! En dat geldt ook voor hoe goed jouw website scoort in de zoekresultaten. Want laten we eerlijk zijn, het is niet eenvoudig om je domein bovenaan de resultaten van bijvoorbeeld Google te krijgen. Tuurlijk, je kan er budget tegenaan gooien en met SEA een heel eind komen. Maar organisch een goede vindbaarheid realiseren? Lastig, maar onderschat de kracht van goede copy niet! Sterker nog, met de volgende 5 SEO-tips maak je een vliegende start in 2021.

#1 Op zoek naar jouw zoekwoorden

Weet jij wat jouw bezoekers echt belangrijk vinden? Wat de werkelijke reden is dat ze jouw website bezoeken? En vooral: hoe belanden ze op jouw website? Een zoekwoordenonderzoek geeft je antwoorden op deze vragen. Antwoorden die cruciaal zijn voor het schrijven van goede webteksten. Want met de juiste zoekwoorden stem je een tekst volledig af op je doelgroep. En zorg je ervoor dat je content relevant is. En daar scoor je SEO-punten mee.

 #2 URL’s waar Google blij van wordt

www.tekstbureau.nl/blog/goede-vindbaarheid of www.tekstbureau.nl/blog/post-467292? Je hoeft waarschijnlijk niet lang na te denken over dat antwoord. Toch zijn er nog veel websites met onnavolgbare URL’s. En dat is zonde. Want niet alleen is het voor je bezoeker fijn om in één oogopslag te zien wat er op de pagina te vinden is, ook zoekmachines zijn gecharmeerd van leesbare URL’s. Maar waar moet je dan op letten? Dat is best simpel. Houd je URL’s kort. Less is more. Geen onnodige woorden dus. En laat een duidelijke structuur of hiërarchie terugkomen in je webadres. Een logische indeling van je URL doet wonderen: www.kindersneaker.nl/meisjes/roze = jackpot!

#3 Ogen gericht op de achterkant

Ooit gehoord van title tags en meta descriptions? Het zijn de verborgen schatten van een succesvolle SEO-strategie. Deze omschrijvingen van jouw website vormen de basis voor het beoordelen van je pagina’s. Met slimme omschrijvingen maak je het zoekmachines makkelijker om je website te indexeren. En makkelijk wordt gewaardeerd. Wederom doe je dit door simpel te houden. Want een title tag is niets meer dan een duidelijke titel geven aan de achterkant van je pagina. En een meta description is simpelweg je website voorzien van een heldere omschrijving. That’s it. Zo weet je bezoeker wat hij kan verwachten en tonen zoekmachines de juiste informatie.

 #4 Wees socia(a)l

Social media is een goede manier om je bedrijf in de spotlights te zetten. Op Instagram, Facebook en LinkedIn kom je eenvoudig in contact met je doelgroep en je kan op een laagdrempelige manier laten zien wat jou uniek maakt. Maar doe dat wel regelmatig. Want een constante stroom aan content is waardevol. Niet alleen je doelgroep merkt je social activiteiten op, ook zoekmachines hebben dit al snel in de gaten. Meer posts leiden tot meer interactie. En dat zorgt weer voor een groter bereik. Met als ultieme resultaat: een toenemende betrouwbaarheid van jouw bedrijf. En daar zijn zoekmachines dol op.

 #5 Content is en blijft king

De laatste tip, maar zeker niet de minst belangrijke: de kracht van goede copy. SEO valt of staat bij goede teksten. Niets meer en niets minder. Je website wordt beter beoordeeld wanneer je bezoeker niet alleen goed geschreven content kan vinden, maar ook wanneer je teksten actueel zijn, over de juiste indeling beschikken én sterke zoekwoorden bevatten. Dat is nogal een lijstje, maar een goede tekstschrijver (kuch) houdt hier rekening mee bij het opstellen van teksten voor jouw website. Door de juiste copy in te zetten, maak je direct een reuzensprong in een betere online vindbaarheid.

Deze 5 tips zijn slechts een selectie van de mogelijkheden die je hebt om online beter vindbaar te zijn. Ik adviseer je graag hoe je jouw website hoger in de zoekresultaten laat belanden. Samen vinden we altijd een strategie die past bij jouw bedrijf.

Neem contact op

Interesse in de diensten van Tekstbureau Polane? Leuk! Kies hier hoe je me wilt bereiken en we maken er iets moois van.